Nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym zniosła granicę wieku dziecka – 12 lat – zwalniającą z obowiązku przewożenia go w samochodzie w foteliku lub innym „urządzeniu podtrzymującym”. Teraz każde dziecko do 18. roku życia, które ma mniej niż 150 cm wzrostu, musi korzystać z fotelika.
Są jednak wyjątki – przepisy zezwalają na rezygnację z fotelika, jeśli dziecko ma mniej niż 150 cm i więcej niż 135 cm wzrostu, i ze względu na jego warunki fizyczne nie ma dla niego odpowiednio bezpiecznego modelu. Wtedy musi usiąść na tylnej kanapie i mieć zapięte pasy. Bez fotelika pojedzie też dziecko, jeśli ma zaświadczenie od lekarza, że w foteliku jeździć nie może z przyczyn zdrowotnych. Przy trójce dzieci dwójka musi być w fotelikach po boku, a w środku trzecie dziecko przypięte pasami. Ale musi mieć co najmniej 3 lata.
Przepisy określające zasady przewozu dzieci obowiązują we wszystkich samochodach osobowych i ciężarowych – w pojazdach kategorii M1 (przeznaczonych do przewozu nie więcej niż 8 osób, nie licząc kierowcy) oraz kategorii N1, N2, N3 (służących do przewozu ładunków, o masie całkowitej do 3,5 t, 3,5-12 t oraz powyżej 12 t). Za złamanie tego przepisu jest mandat i punkty karne liczone od liczby dzieci nieprawidłowo przewożonych.
Foteliki samochodowe dzielą się na kilka klas w zależności przede wszystkim od wagi dziecka i jego wzrostu, a nie wieku.
Dla najmłodszych dzieci są foteliki klasy 0 – czyli do 10 kg, od pierwszego dnia życia do najczęściej 6-9 miesiąca. Jeśli dziecko jest drobne, warto poszukać modelu ze specjalną wkładką redukcyjną, aby maluch znalazł się w odpowiedniej pozycji.
0 plus są przeznaczone dla dzieci do 13 kg, czyli do 12-15 miesiąca życia. Tu także bywają wkładki.
Klasa 1 jest dla dzieci ważących 9-18 kg, które już wyrosły z nosidełka, ale można w nich przewozić nawet trzylatki.
Grupa 2 to dzieci ważące 15-25 kilogramów, czyli przeważnie w wieku od 4 do 6 lat.
Klasa nr 3 to foteliki dla dzieci ważących 22-36 kg, w przedziale wieku od 2 do 12 lat. W tej grupie są także podstawki podwyższające.
Każdy fotelik trzeba odpowiednio dopasować do wzrostu dziecka i do rodzaju siedzenia w samochodzie. Po zamontowaniu fotelik nie może się przesuwać czy kołysać. Popularnym rozwiązaniem jest system ISOFIX, który zapewnia dużą stabilność fotelika. Sam fotelik też ma swoje pasy – najbezpieczniejsze są 5-punktowe, które mają dodatkowy pas biodrowy.
Ważne jest też, aby fotelik miał Europejski Certyfikat Bezpieczeństwa ECE R44-03 lub R44-04 oraz I-Size. Pierwsze dwa oznaczenia gwarantują zachowanie standardów bezpieczeństwa Unii Europejskiej, ostatnie zapewnia możliwość dopasowania fotelika do wzrostu dziecka. Warto też zobaczyć certyfikat ADAC – jest nieobowiązkowy, ale wskazuje na wytrzymałość – im fotelik ma wyższą ocenę (od 1 do 5), tym jest bezpieczniejszy.
Foteliki z grupy 0 należy montować tyłem do kierunku jazdy i na tylnym siedzeniu. Zapewnia to największe bezpieczeństwo i odpowiednią stabilizację dla pleców, szyi i głowy dziecka. Jeśli to niemożliwe, to po zamontowaniu fotelika na przednim siedzeniu trzeba koniecznie dezaktywować poduszkę powietrzną.
Foteliki dla starszych dzieci mogą być już montowane przodem do kierunku jazdy.